آموزش نگهداری چرم

روش های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

اغلب، موضوع تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی به هنگام خرید کفش و کیف چرم مردانه و زنانه اهمیت پیدا می‌کند. محصولات چرم به دلیل آنکه لوکس و گران‌قیمت هستند، مورد توجه افراد شیک‌پوش قرار می‌گیرند. علاوه بر این، کالای چرم دارای دوام و عمر طولانی بوده و هدیه‌ای ارزنده و ماندگار است. در سال‌های اخیر تولیدکنندگان و فعالان در این حوزه سعی کرده‌اند با طراحی و تولید محصولات چرم مطابق با مد روز، توجه قشر جوان را نیز به خود جلب نمایند.

هرچند عدم توانایی در تشخیص چرم طبیعی از صنعتی اغلب برای مبتدیان یا افرادی که در این حوزه سررشته‌ای ندارند، مشکل‌ساز می‌شود. به دلیل شباهت‌های زیاد چرم طبیعی و مصنوعی، تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار آسانی نیست. یک تشخیص نادرست باعث می‌شود تا علاوه بر پرداخت هزینه بالا، محصولی نامرغوب را خریداری کنید. با توجه به اهمیت موضوع، در ادامه به 7 روش شناسایی چرم طبیعی از مصنوعی می‌پردازیم:

بوی چرم محصول

از آسان‌ترین روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی ، بوی آن است. چرم طبیعی از پوست حیواناتی چون گاو و بز تهیه می‌شود، به همین دلیل بوی حیوانی دارد. در مقابل، چرم مصنوعی بوی نفت و مواد پلاستیکی می‌دهد. اگر حس بویایی خوبی ندارید، چرم را در معرض آفتاب قرار دهید. بوی چرم با قرارگیری در معرض آفتاب، شدت می‌یابد. هرچند ممکن است شدت بوی چرم طبیعی در طول عملیات دباغی و آماده‌سازی کمی کاهش یابد، اما باز هم قابل تشخیص است. اگر تشخیص کفش چرم طبیعی از مصنوعی از طریق حس بویایی برای شما دشوار است، روش‌های دیگری که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم را امتحان کنید.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی وزن چرم
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی وزن چرم

 وزن چرم

مقایسه وزن چرم، یکی دیگر از روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی است. از آنجایی که چرم طبیعی بخشی از بدن حیوانات است، وجود سلول‌ها و رشته‌های کلاژن، سبب سنگین‌تر شدن وزن آن در مقایسه با چرم مصنوعی می‌شود. این تفاوت وزن به راحتی توسط ترازوی دیجیتال قابل تشخیص است. در مقابل، چرم مصنوعی از مواد نفتی و پلاستیک تولید شده و وزن سبک‌تری دارد. برای شناسایی چرم طبیعی از طریق تخمین وزن و مقایسه آن با وزن چرم مصنوعی، باید مهارت و شناخت کافی از محصولات چرم داشته باشید. اگر برای انجام این روش، مهارت و تخصص کافی ندارید، راه‌های ساده‌تری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی بافت چرم
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی بافت چرم

 نوع بافت چرم محصول

یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی ، لمس چرم و بررسی بافت آن است. افرادی که در این حوزه خبره هستند، به راحتی می‌توانند بافت چرم طبیعی را تشخیص دهند. سطح چرم طبیعی به دلیل آنکه تحت دباغی گرفته، برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارد. در مقابل، سطح چرم مصنوعی کاملاً هموار و یکنواخت است، زیرا توسط دستگاه و بدون خطا تولید می­شود. همچنین ضخامت چرم‌های طبیعی کمی بیشتر از چرم‌های مصنوعی است.

علاوه بر بافت روی چرم، لازم است بافت پشت آن را نیز بررسی کنید. پشت چرم مصنوعی توسط لایه‌ای پنبه‌ای یا فومی پوشانده شده که با کمی تلاش جدا می‌شود؛ زیرا به کمک چسب چسبانده شده است. در لبه‌های چرم مصنوعی نیز می‌توان نخ‌های آستر آن را مشاهده کرد که اغلب بیرون زده و آویزان می‌شوند. در مقابل، پشت چرم طبیعی، پرزهایی طبیعی دارد که به لایه رویی کاملاً متصل بوده و غیر قابل جدا شدن هستند. اگر تشخیص بافت چرم طبیعی برای شما دشوار است، به سراغ انجام آزمایشاتی چون تست رطوبت و تست حرارت بروید.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با تست جذب آب
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با تست جذب آب

 خیس کردن چرم جهت تست جذب آب

یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی ، تست جذب آب است. برای انجام این کار باید قطره‌ای آب را روی سطح چرم بریزید و برای بررسی نتیجه صبر کنید. چرم اصل به دلیل وجود منافذ طبیعی در سطح خود می‌تواند آب را پس از مدتی جذب کند و لکه‌ای تیره رنگ را بر جای بگذارد. در مقابل چرم مصنوعی به دلیل آنکه از مواد اولیه نفتی ساخته شده، آب‌گریز است و قطرات آب به صورت معلق روی آن باقی می‌مانند. این تست را به راحتی می‌توانید به هنگام خرید کفش چرم مردانه و زنانه انجام دهید تا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی قیمت چرم
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی قیمت چرم

قیمت چرم طبیعی

اتیکت قیمت محصولات چرم حرف می‌زند! یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی، توجه به تفاوت قیمت آن‌ها در لحظه خرید است. تولید حجم عظیمی از کالای چرم مانند کفش و کیف چرم زنانه و مردانه از چرم طبیعی علناً امکان پذیر نیست. سال‌هاست چرم مصنوعی وارد این صنعت شده و برای تولید انبوه محصولات چرم به کار می‌رود. چرم طبیعی اصل به دلیل کمیاب بودن، ارزان نیست. با توجه به اتیکت قیمت محصولات چرم می‌توانید به طبیعی یا مصنوعی بودن آن‌ها پی ببرید. محصولات چرم اصل تقریباً دو برابر محصولات چرم مصنوعی قیمت دارند. به دلیل وجود فروشندگان سودجو در این بازار، تنها به این روش برای تشخیص تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی اکتفا نکنید و روش‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی شناسنامه چرم
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی از روی شناسنامه چرم

برچسب و شناسنامه محصول

یکی از مطمئن‌ترین راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی ، بررسی برچسب و شناسنامه محصول است. این روش مستلزم خرید محصولات چرم از برندها و تولیدکنندگان معتبر است. برندهای مشهور شناسنامه محصول را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا رضایت و اطمینان آن‌ها را به دست آورند. یک کفش چرم زنانه از برند مشهوری چون چرم نفیس، به همراه شناسنامه به مشتری عرضه می­شود. این برگه که شامل مشخصات محصول و نحوه استفاده و نگهداری از آن است، بهترین نحوه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی خواهد بود.

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با انجام تست حرارت
تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی با انجام تست حرارت

تست شعله و واکنش به حرارت

آخرین راه تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی که به معرفی آن می‌پردازیم، انجام تست شعله و واکنش چرم به حرارت است. چرم مصنوعی از مواد اولیه قابل اشتعال نفتی تولید شده است، در نتیجه در معرض شعله مستقیم به راحتی شعله ور می‌شود و می‌سوزد. در مقابل چرم طبیعی در تماس با حرارت مستقیم، شعله ور نمی‌شود و مدت زمان سوختن آن طولانی‌تر است. به هنگام سوختن چرم طبیعی، دودی خاکستری یا سفید رنگ تولید می‌شود و بویی مشابه با بوی سوختن پوست و موی بدن انسان دارد. در مقابل، به هنگام سوختن چرم مصنوعی می‌توان دودی سیاه رنگ را مشاهده کرد و بوی آن مشابه با بوی سوختن تکه‌ای پلاستیک است. در نهایت چرم طبیعی بعد از سوختن کامل، خاکستری نرم و پودری را بر جای می‌گذارد، اما خاکستر حاصل از سوختن چرم مصنوعی، خشک و مانند تکه‌ای پلاستیک سوخته است.

جمع‌بندی

به‌کارگیری نکات و روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی ، می‌تواند به شما در خرید یک کالای چرم اصل کمک کند. هرچند در سال‌های اخیر با افزایش کیفیت چرم‌های مصنوعی، تشابه آن‌ها با چرم‌های طبیعی به شدت افزایش یافته و تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی از یکدیگر کمی دشوار شده است. به نظر می‌رسد تنها روش مطمئن برای خرید کالای چرم اصل، خرید از فروشگاه‌های معتبری چون چرم نفیس باشد. تنوع را می‌توان در شعب اصلی این مجموعه در شهر مشهد و سایر شعب حضوری در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان نیز مشاهده کرد. این مجموعه با تمرکز بر فروش تخصصی کالای چرم، اقدام به راه‌اندازی سامانه اینترنتی خود کرده است. این کار با هدف تجربه یک خرید آسان و دستیابی تمامی هموطنان در سراسر ایران به محصولات چرم طبیعی انجام شده است. از مزیت‌های خرید از این مجموعه می‌توان به بهره‌مند شدن از تخفیفات ویژه در جشنواره‌ها و مناسبت‌های فصلی اشاره کرد.

منابع

https://leatherskinshop.com/blogs/default-blog/useful-tips-to-know-if-your-leather-jacket-is-genuine-or-fake

https://leatherskinshop.com/blogs/default-blog/how-to-check-quality-of-leather-jacket-real-vs-faux-leather

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا