اخبار چرم نفیس

چرم نبوک چیست و چه تفاوتی با چرم دارد؟

چرم نبوک برای تولید محصولات چرمی مانند: کفش چرم، کاپشن چرم، کیف چرم، کیف مسافرتی، مبلمان و … استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله همراه چرم نفیس باشید تا به بررسی چرم نبوک بپردازیم.

چرم نبوک چیست؟

نبوک حسی شبیه به جیر، اما دوام بیشتری دارد زیرا از دانه بالایی پوست می آید. ظاهر بسیار خوبی دارد و برای محصولات متنوعی استفاده می شود. برخی از کیفیت های ظریف را در میان انواع مختلف چرم گرد هم می آورد.

چرم نبوک چگونه ساخته می شود؟

برای تهیه این نوع چرم، از لایه بیرونی (دانه بالایی) پوست گوساله یا چرم گاو استفاده می شود. لایه بیرونی نسبت به لایه داخلی که برای ساخت جیر استفاده می شود، سخت تر و انعطاف پذیرتر است. با این حال، از آنجایی که ممکن است دارای علائم و عیوب قابل مشاهده باشد، دانه بالایی از خارج سمباده کشی و صاف می شود تا ظاهری ثابت داشته باشد. فرآیند سنباده باعث ایجاد چرت جزئی از الیاف پروتئینی کوتاه می شود و ظاهری مخملی به چرم می بخشد. به منظور پنهان کردن هر گونه نقص باقی مانده در سطح نبوک، آن را لکه یا رنگ می کنند. 

کیفیت

از آنجا که نبوک از چرم با دانه بالا ساخته شده، در مقایسه با جیر بادوام تر و محکم تر است. همچنین از دوام بیشتری نسبت به چرم دوگانه یا چرم چسبانده شده، که از قسمت بالایی پوست استفاده نمی‌کنند، برخوردار است. اما به دلیل سطح ناصافی که دارد نسبت به سایر چرم ها در برابر کثیفی و لکه شدن آسیب پذیرتر است.

ظاهر

پس از فرآیند برس زدن یا سنباده زدن برای ایجاد حس و ظاهر مخملی، چرم نبوک را می توان به هر رنگی، رنگ زد یا لکه گیری کرد. در لمس نرم است و به راحتی خراشیده می شود. مالش سطح این چرم می تواند باعث تغییر رنگ با تغییر جهت الیاف کوتاه شود. گاهی اوقات نبوک با استفاده طولانی مدت می تواند پتینه ایجاد کند.

چرم نبوک چیست؟

محصولات چرم نبوک

این چرم برای کفش، ژاکت، کیف پول چرم مردانه یا زنانه، کیف دستی، کیف مسافرتی، کیف رو دوشی، مبلمان و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. معمولا برای کفش های چکمه و کفش اداری استفاده می شود.

مزایا چرم نبوک

از آنجایی که نبوک از چرم با دانه بالا ساخته شده، ماندگاری بالایی دارد و نسبتا بادوام است. همچنین نسبت به چرم های مصنوعی قابلیت تنفس بیشتری دارد. نه تنها راحت است، بلکه بدون توجه به محصولی که در آن استفاده می شود عالی به نظر می رسد. به دلیل سطح مخملی آن که فقط نیاز به تمیز کردن گهگاهی دارد، نسبت به بسیاری از چرم های دیگر به نگهداری کمتری نیاز دارد.  

معایب این چرم

یکی از معایب نبوک این است که برای کاربردهایی که سطح آن در معرض گل و لای، خاک و شن قرار می گیرد، مناسب نیست. اگر چه وقتی خیس می شود تیره می شود، اما دوباره به رنگ اصلی خود خشک می شود. روغن ها و سایر کثیفی ها می توانند این چرم را لکه دار کنند، بنابراین هنگام پوشیدن آن در خارج از خانه باید مراقب باشید.

چگونه از نبوک مراقبت کنیم؟

مراقبت از nubuck نسبتاً ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید یک برس تمیز کننده مخصوص است که با نوع چرم شما مطابقت داشته باشد. ابتدا تمام کثیفی های سطح را با یک پارچه مرطوب پاک کرده و بعد از خشک شدن، سطح را با برس کاملا تمیز کنید.

اگرچه در صورت امکان باید از آب و رطوبت اجتناب کرد، اما اگر نبوک خیس شد، اجازه دهید در جای خنک و به دور از رطوبت خشک شود. در صورت نیاز، می توانید هر دو یا سه هفته یک بار از یک محصول حالت دهنده استفاده کنید تا آن را انعطاف پذیر نگه دارید.

مقایسه با سایر چرم ها

چرم های دیگر شبیه نبوک عبارتند از: جیر، چرم رنگ شده با کروم و چرم گیاهی. جیر از نظر ظاهر و حس لمس شبیه نبوک است، اما جیر قیمت کمتر و دوام کمتری دارد. برای اکثر مردم، نبوک و جیر هر دو انتخاب های خوبی هستند، بسته به بودجه یا دوام مورد نظرشان.

به طور مشابه، چرم گیاهی از دباغی کردن پوست حیوان در تانن های حاصل از پوست درخت ساخته می شود. با این حال، بر خلاف چرم کروم، این برای محیط زیست ضرر کمتری دارند و منجر به یک روکش صاف در چرم می شود که با گذشت زمان پتینه ای غنی ایجاد می کند و بسیار مطلوب در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک محصول چرمی راحت هستید که مراقبت از آن آسان باشد و برای هر موقعیتی عالی به نظر برسد، نبوک یک گزینه عالی است. البته به خاطر داشته باشید که آب، روغن و گل می توانند سطح مخملی این محصول را لکه دار کنند. شما می توانید به راحتی محصول چرمی مورد نظر خود را در سایت چرم نفیس با کیفیتی تضمینی خریداری کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا