آموزش نگهداری چرمکفش

نحوه واکس زدن کفش چرم

چرم یک پارچه لطیف، زیبا، با دوام و منعطف پذیر است که برای مراقبت از این پارچه پیشنهاد می‌شود از مواد مرطوب کننده مثل واکس استفاده کنید و از آن به طور منظم برای نظافت و مراقبت از آن استفاده نمایید. واکس باعث براق شدن و زیبایی بیشتر کفش شما می‌شود، طول عمر کفش شما را زیاد ‌می‌کند و از ساییدگی زودرس جلوگیری می‍‌‌کند. در چرم نفیس با انواع واکس و روش واکس زدن کفش چرم آشنا می‌شوید.

انواع واکس کفش چرمی

برای اینکه کفش چرم مردانه خود را به بهترین نحو واکس بزنید و از خراب شدن آن جلوگیری کنید بهتر است روش های واکس زدن کفش چرمی را یاد بگیرید. در ادامه برای شناخت انواع واکس کفش چرمی با ما همراه باشید.

واکس جامد

واکس جامد یکی از قدیمی ترین و بهترین واکس ها است. برای استفاده از این واکس شما باید یک فرچه یا اسفنج به همراه خود داشته باشید. فرچه خود را به واکس آغشته کنید و سپس روی کفش خود بکشید. استفاده از این واکس باعث می‌شود کفش شما درخشان و براق شود.

نوشته های مشابه

واکس مایع

این نوع واکس همانطور که از نامش پیداست مایع است و قبل از استفاده باید آن را به خوبی تکان دهید. برای زدن این واکس شما به یک پارچه یا اسفنج نیاز دارید. واکس مایع خود را روی پارچه بریزید و به آرامی روی کفش خود بکشید. با انجام دادن این روش از نتیجه کار حیرت زده می‌شوید.

واکس اسپری 

برای استفاده از واکس اسپری ابتدا باید آن را به خوبی تکان دهید و بعد، واکس را در فاصله 10 یا 15 سانتی متری کفش یا لباس چرم خود اسپری کنید. بعد از 1 تا 2 ساعت اسپری به طور کامل جذب چرم شما می‌شود. اسپری باعث براق شدن چرم شما می‌شود.

واکس اسپری 
واکس اسپری

واکس کفی و فومی

این نوع واکس یکی از جدیدترین واکس برای محصولات چرم است. این نوع واکس به افزایش طول عمر کفش شما کمکی نمی‌کند و فقط برای جلا دادن کفش شما استفاده می‌شود. این نکته به معنای ناکارآمد بودن واکس فومی نیست ولی بهتر است که به صورت مداوم از این واکس برای سطح چرم خود استفاده نکنید.

بهترین واکس برای کفش های چرمی

امروزه تنوع زیادی از واکس در بازار وجود دارد که شما می‌توانید برای واکس زدن محصولات چرمی خود از آن استفاده کنید. یکی از بهترین نوع واکس، واکس جامد است که از قدیم از آن استفاده می‎‌کردند. از ویژگی های این واکس میتوان به براق کردن، جلوگیری از پوسیدگی و ساییدگی و افزایش طول عمر کفش چرم شما اشاره کرد. همچنین شما میتوانید از برند هایی مثل بلدرچین، گلد کر، سیلور و تی ار جی استفاده کنید که گزینه ایده آل و خوبی برای انتخاب واکس هستند.

مراحل واکس زدن کفش چرم

برای واکس زدن کفش چرم زنانه خود باید یکسری مراحل را انجام دهید. در ادامه با ما برای نحوه صحیح واکس زدن کفش چرم خود در 3 مرحله همراه باشید.

مرحله اول : آماده سازی

اول از همه باید کفش خود را از هر گونه آلودگی پاک کنید. یک دستمال یا یک فرچه تمیز بردارید و روی کفش خود بکشید و خاک کفش خود را بگیرید. توجه کنید که کفش را به هیچ وجه خیس نکنید. میتوانید دستمال را به صورت قطره ای خیس کنید تا کفش خیس نشود. اگر کفشتان خیس شد یا نم داشت صبر کنید تا کاملا خشک شود و بعد به مرحله بعد بروید. لازم به ذکر است که برای کثیف نشدن بند کفش خود هنگام واکس زدن بهتر است که آن را از کفش جدا کنید.

مرحله دوم : واکس زدن

یک پارچه یا برس مخصوص را بردارید و به واکس انتخابی خود آغشته کنید و آن را با حرکات دایره ای کوچک روی سطح کفش خود بکشید. واکس را به طور یکنواخت روی سطح کفش پخش کنید و با فشار متوسطی واکس بزنید. برای اینکه لبه یا شکاف های کفش خود را به خوبی واکس بزنید می‌توانید از مسواک استفاده کنید.

واکس زدن
واکس زدن

مرحله سوم : خشک شدن کفش

در مرحله آخر کفش خود را حدود 15 تا 20 دقیقه روی کاغذ یا روزنامه ای قرار دهید تا خشک شود و واکس کاملا جذب کفش شود. اگر فکر می‌کنید کفش شما نیاز به یک لایه دیگر واکس دارد دوباره روی آن واکس بزنید.

مراحل پولیش و براق کردن کفش چرم

پولیش یک ماده چرب مثل وازلین است که به عنوان نرم کنده از آن استفاده میشود و باعث تمیزی، پاکسازی و درخشان کردن سطح کفش می‌شود. پولیش کردن کفش چرم نه تنها زیبایی آن را چند برابر می‌کند بلکه عمر کفش هم زیاد می‌کند. برای پولیش کردن همان مراحل واکس زدن کفش را انجام دهید. ابتدا کفش را تمیز کنید بعد پولیش را با فرچه یا دستمال روی سطح کفش به صورت چرخشی بکشید و در آخر هم 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا خشک شود.

نحوه ی واکس زدن پوتین سربازی

پوتین های سربازی معمولا از جنس چرم تولید می‌شوند که در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند. با واکس زدن پوتین سربازی علاوه بر تمیز کردن آن به طولانی کردن عمر آن هم کمک می کنید. برای واکس زدن پوتین خود ابتدا بند های پوتین خود را جدا کرده سپس گرد و غبار روی کفش را با دستمالی نمناک تمیز کرده. بهتر است قبل از واکس زدن پوتین خود با دستمالی که به وازلین آغشته است روی کفش بکشید. بعد فرچه یا یک دستمال دیگر را به واکس آغشته کنید و روی تمام سطح پوتین خود به صورت یکنواخت بکشید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا واکس جذب پوتین شود. در پایان بند های پوتین را مرتب جای خود قرار دهید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفتیم یکی از راه های مراقبت از کفش چرم واکس زدن آن است. واکس زدن به کفش چرم به صورت مداوم باعث ماندگاری بیشتر چرم، جلوگیری از ساییدگی و ترک خوردگی کفش و تازگی کفش شما می‌شود. ناگفته نماند که در قدیم به جای واکس از پیه ( دنبه گوسفند) استفاده می‌کردند. تجربه نشان داده است به مراتب واکس زدن کفش چرم قهوه ای حساس تر از کفش های چرم معمولی یا مشکی است زیرا کد های رنگ مختلفی از چرم قهوه ای وجود دارد.

امتیاز دهید (سمت چپ بیشترین)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا