کیفمد و استایل

روش های تمیز کردن کیف چرم

کیف و کفش‌ها از جمله اکسسوری‌های پرکاربرد و ضروری در زندگی روزمره هستند که در معرض آلودگی و کثیفی مداوم قرار دارند. حفظ ظاهر زیبا و تمیز آنها نه تنها به شیک‌پوشی شما کمک می‌کند، بلکه عمر مفیدشان را نیز افزایش می‌دهد. در این مقاله به روش‌های تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه، نحوه تمیز کردن فضای داخلی و یا سطح خارج کیف می‌پردازیم. پس با ما در چرم نفیس تا انتهای این محتوای کاربردی همراه شوید.

مراحل و اصول تمیز کردن کیف چرم 

کیف چرم یک وسیله شیک و کاربردی است که توسط دانش‌آموزها، دانشجوها، کارمندان، خانه‌داران و تمام مردان و زنان در جهان استفاده می‌شود. کیف چرم زنانه به راحتی کثیفی‌ها را به خود جذب می‌کند. پس بهتر است از مراحل و اصول تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه آگاه شوید.

مراحل تمیز کردن آن به صورت زیر است:

  1. برای تمیز کردن انواع کیف چرم در ابتدا پارچه‌ای نرم را انتخاب کرده و کمی مرطوب کنید؛ سپس سطح خارجی کیف چرم را به طور کامل با این دستمال پاک کنید. با انجام این کار تمام گرد و غبارهای موجود روی کیف از بین می‌روند. فقط توجه کنید دستمال را خیس نکرده و تنها کمی نم‌دار کنید. کشیدن دستمال خیس جنس چرم را از بین می‌برد.
  2. در مرحله دوم با استفاده از یک تمیزکننده مخصوص چرم که در فروشگاه‌ها می‌توانید آن‌را پیدا کنید، کیف چرم را تمیز کنید. برای این کار تمیزکننده چرم را روی دستمال اسپری کرده و روی کیف خود بکشید.
  3. در مرحله بعدی بخش‌هایی از چرم را که رنگ می‌گیرند و با یک بار تمیز کردن پاک نمی‌شوند، با دستمال روی آن‌را چندین دفعه دستمال بکشید. حواستان جمع شود که روی کیف‌های چرم‌ مردانه و زنانه را به صورت محکم دستمال نکشید؛ زیرا این کار به چرم آسیب جدی وارد می‌کند.
  4. می‌توانید برای تمیز کردن مواد شوینده از روی کیف، یک حوله نرم و خشک را برداشته و به صورت دایره‌ای روی چرم خود بکشید تا کاملا تمیز شود.
  5. مدت زمان انتظار برای خشک شدن کیف چرم ۳۰ دقیقه است. دقت کنید که برای خشک شدن کیف به سراغ راه‌های سریع مانند: استفاده از باد سشوار، گرمای بخاری یا نور مستقیم خورشید نروید؛ زیرا این روش‌ها باعث از دست دادن حالت اصلی کیف چرم می‌شوند. تنها روش اصولی خشک شدن کیف در هوای آزاد و یا محیط خانه است.
  6. در مرحله ششم بعد از خشک شدن کامل کیف از یک مرطوب کننده بدون چربی یا نرم کننده مخصوص چرم برای انعطاف پذیری کیف استفاده کنید. این مواد مد نظر را روی حوله ریخته و با حرکات دایره‌ای روی کیف بکشید. هیچ زمان از نرم کننده‌های معمولی استفاده نکنید؛ چون باعث لکه‌دار شدن چرم‌ها می‌شوند.
  7. در آخر چرم خود را با یک دستمال میکروفیبر و یا حوله نرم به آرامی تمیز کنید. این کار به کیف چرم درخشندگی می‌دهد.
اصول تمیز کردن کیف چرم 
اصول تمیز کردن کیف چرم

روش‌های تمیز کردن کیف چرم

روش‌های متعددی برای تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه وجود دارد. این روش‌ها شامل: استفاده از حوله مرطوب، استفاده از پاک کننده چرم، استفاده از کرم مرطوب کننده و استفاده از واکس است. در ادامه به توضیح هر یک به صورت مجزا اقدام می‌کنیم.

استفاده از حوله مرطوب

استفاده از یک حوله نرم و مرطوب یکی از روش‌های تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه است. به این صورت که یک حوله تمیز را برداشته و با استفاده از آب آن‌را کمی مرطوب کنید؛ سپس حوله نم‌دار را روی کیف چرم کشیده تا تمام گردوخاک، آلودگی و کثیفی کیف به‌طور کامل پاک شود. این یکی از آسان‌ترین روش‌های ممکن است.

استفاده از پاک کننده چرم

افراد برای تمیز کردن اصولی چرم در ابتدا با دستمال و برس‌ چرم را به صورت خشک پاک می‌کنند و اگر پاکسازی به طور کامل صورت نگیرد، از پاک کننده‌های چرم استفاده می‌کنند.

این پاک کننده‌های مختص چرم بیش‌تر به صورت اسپری هستند و بر روی یک حوله اسپری می‌شوند تا هر وسیله چرمی را براق، شفاف و تمیز کنند. از فروشگاه‌های موجود در شهر خود می‌توانید این پاک کننده‌های کاربردی چرم را خریداری کنید.

استفاده از کرم مرطوب کننده 

این کرم‌های مرطوب کننده از روغن‌های خاصی تهیه شده و نقش مهمی در نرم نگه‌داشتن، براق کردن و انعطاف‌پذیری کیف‌های چرم دارند. با کثیف شدن کیف چرم فقط کافی است سطح چرم را با دستمال تمیز و یا با فرچه‌های مخصوص بلرتو و پرداخت و یا با یک حوله براق کنید.

و همچنین همانند اسپری‌های پاک کننده، کرم مرطوب کننده را نیز از فروشگاه‌ها تهیه کنید. از نرم‌کننده‌های فاقد چربی استفاده کرده و از نرم‌کننده‌های معمولی برای تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه استفاده‌ نکنید.

استفاده از واکس

روش‌های تمیز کردن کیف چرم
روش‌های تمیز کردن کیف چرم

در اخرین روش تمیز کردن کیف چرم مردانه و زنانه با استفاده از یک برس مخصوص سطح کیف چرم را با واکس بپوشانید؛ سپس یک حوله یا دستمال تمیز پیدا کرده و با آن واکس را روی کیف چرم پخش کنید. دوباره با برس مخصوص برق انداختن، چرم را برق بیندازید تا اثری از واکس روی کیف نماند. در آخر کیف چرم خود را به مدت 2 ساعت در یک محیط خنک و به دور از گرد وغبار قرار دهید تا کاملا خشک شود.

در صورت استفاده نکردن از واکس، کیف چرم‌تان پوسته پوسته می‌شود، چین و چروک می‌خورد و ساییدگی‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌شود.

نحوه تمیز کردن فضای داخل کیف چرم

نحوه تمیز کردن فضای داخلی کیف چرم مردانه و زنانه عبارت است از:

  1. اول محتویات داخل کیف را خالی کنید.
  2. سپس کیف را به محیطی ببرید که بتوانید آن‌را برعکس کرده و بتکانید. با سرو ته کردن کیف چرم خود تمام ذرات ریز، خورده خوراکی و آلودگی‌ها از آن خارج می‌شوند.
  3. آستر کیف را تمیز کنید. اگر کیف شما دارای آستر پارچه‌ای است، آستر داخلی را به سمت بیرون بکشید.
  4. از یک غلتک پرزدار برای جذب گرد وغبار و خرده‌ها استفاده کنید.
  5. همینطور می‌توانید از اتصال برس ، پارچه و جاروبرقی برای مقابله با فضای داخلی استفاده کنید.
  6. اگر لکه جوهر روی آستر داخلی کیف چرم ایجاد شده بود، لکه را به اسپری موی سر آغشته کنید و سپس با  یک پارچه تمیز محل را پاک کنید. برای کیف‌های فاقد آستر پارچه‌ای هم می‌توانید داخل آن‌را با یک پارچه مرطوب شده با آب تمیز کنید.
نحوه تمیز کردن فضای داخل کیف چرم
نحوه تمیز کردن فضای داخل کیف چرم

نحوه تمیز کردن سطح خارج کیف چرم 

سطح خارجی کیف مردانه و زنانه به دلیل ارتباط با مکان‌های مختلف محیط بیرون آلوده و کثیف می‌شوند. نحوه تمیز کردن سطح خارج کیف چرم مردانه و زنانه به صورت زیر است:

  • اگر آلودگی به شکل خاک بر روی کیف چرمی ایجاد شود، بهترین روش برای تمیز کردن آن استفاده از دستمال مرطوب برای از بین بردن آلودگی ایجاد شده است. پس باید با دستمال نم‌دار روی سطح خارجی کیف بکشید.
  • اگر آلودگی به شکل گرد وغبار بر روی کیف ایجاد شود، یکی از بهترین روش‌های تمیز کردن کیف چرم استفاده از واکس است. همانند توضیحات بالا می‌توانید بر روی کیف خود واکس بزنید.
  • بعد از تمیز کردن سطح آن، کیف را خشک کنید‌.
  • قسمت‌های سخت کیف را با استفاده از یک پولیش فلزی یا پاک کننده برنجی برای روشن کردن کیف خود استفاده کنید.

نکات تمیز کردن کیف چرمی

  • از شستشوی کیف با آب خودداری کنید.
  • از شوینده‌های قوی و اسیدی استفاده نکنید.
  • کیف را در معرض نور مستقیم خورشید یا گرمای زیاد قرار ندهید.
  • هنگامی که از کیف استفاده نمی‌کنید، آن را در جعبه یا کیسه پارچه‌ای نگهداری کنید.
  • با رعایت این نکات، می‌توانید کیف چرمی خود را برای سال‌های طولانی سالم و زیبا نگه دارید.
امتیاز دهید (سمت چپ بیشترین)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا