دسته‌بندی نشده

مراحل ساخت چرم: مرحله به مرحله

چرم چگونه ساخته می شود؟

چگونه پایدارترین چرم را به عنوان یک برند یا طراح از یک کارخانه چرم تهیه می کنید؟ چگونه بفهمید کت چرمی که می پوشید یا صندلی چرمی که روی آن نشسته اید با توجه به محیط زیست ساخته شده است؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و چگونگی ساخت چرم، ابتدا باید فرآیند تولید چرم را درک کنید. با چرم نفیس همراه باشید.

استفاده کنندگان از کفش چرم مردانه یا زنانه یا کالاهای چرمی در حالت ایده آل باید از آنها برای مدت طولانی استفاده کنند. طول عمر و دوام در عین استفاده خوب از جنبه های کلیدی چرم است. مواد چرم از دباغی پوست خام و پوست حیوانات ایجاد می شود. پوست حیوانات یک محصول جانبی از صنعت گوشت است، بنابراین به خودی خود پایدار است.

پنج فرآیند کلیدی ساخت چرم

انواع مختلفی از چرم وجود دارد و بنابراین انواع مختلفی در فرآیند تولید و ساخت چرم و همچنین روش های مختلفی برای توصیف وجود دارد. ما آن را در این پنج مرحله از چرخه تولید چرم تجزیه می کنیم:

  1. نگهداری
    فرآیندی که به طور موقت امکان حمل و نقل و ذخیره سازی مواد خام را فراهم می کند. این امر رایج است اما اگر کارخانه چرم سازی بسیار نزدیک به کشتارگاه باشد، لازم نیست. این امر در پایان مراحل کشتارگاه اتفاق می افتد که به استثنای چرم خزندگان، تمام چرم حیوانات یک محصول جانبی است.
  2. عملیات آماده سازی (بیم هاوس) پوست
    ها از خاک، خون، نمک و مو پاک می شوند، ساختار کلاژن باز می شود، گوشت می شوند، با مواد شیمیایی پایه پردازش می شوند و به دانه ها تقسیم می شوند و تقسیم می شوند. تقسیم در این مرحله برای اثاثه یا لوازم داخلی و چرم خودرو مشترک است. پوست به طور کامل به برنزه شدن نیز ارائه می شود.
  3. دباغی
    در دباغی، کلاژن پوست به چرم تبدیل می شود. به این ترتیب کلاژن پوست در برابر میکروارگانیسم ها محافظت می شود.
    خشک کردن چرم در این مرحله باعث تولید چرم سخت غیرقابل دستکاری می شود. می توان از عوامل برنزه کننده مختلف استفاده کرد، به عنوان مثال زئولوژی ، کروم، گلوتاردی آلدئید (GDA)، محصولات مصنوعی یا عصاره های گیاهی.
  4. پس از دباغی یا Wet-end
    در Wet End به چرم با استفاده از syntans، fatliquors و رنگ ها خواص نهایی خود را می دهد. هر محصول چرمی نیاز به محصولات مرطوب و عملکردهای مکانیکی متفاوتی دارد.
  5. پایان
    دادن به لمس “تمام” ساخت چرم. از طریق چندین فرآیند، چرم ارتقا می یابد. یک فیلم نهایی چند لایه برای محافظت از چرم، افزایش عملکرد آن و ایجاد رنگ ها و نقش های مد روز استفاده می شود.

چگونه پایدارترین چرم را تهیه کنیم؟

دباغ‌خانه‌های بسیار خوبی وجود دارند که هنوز گواهینامه LWG را دریافت نکرده‌اند، اما بدون این گواهی، تأیید را دشوار می‌کند و همچنین LWG عمومی‌ترین گواهینامه پذیرفته‌شده در دنیای مد در حال حاضر است.

سایر دستورالعمل ها:

  1. از حداکثر پوست های منطقه ای استفاده کنید. پس چرم اروپایی باید از دام های اروپایی تهیه شود.
    هنگامی که فاصله بین مواد خام، فرآیند و ساخت محصول نهایی را کاهش می دهید، اثرات زیست محیطی را نیز به حداقل می رسانید.
  2. از دباغ‌خانه‌ها بپرسید که آیا تا آنجا که ممکن است (و چند درصد) از پوست تازه استفاده می‌کنند و نه نمکی. هر نمکی که بی مورد استفاده می شود، آلودگی ایجاد می کند.
  3. اختیاری این است که بپرسید چقدر می توانند پوست خود را ردیابی کنند. برخی از دباغ‌سازی‌های اروپایی می‌توانند حیوان واقعی و در نتیجه کل تاریخ حیوان را ردیابی کنند.
  4. در مورد روشی که تصفیه پساب انجام می شود و اینکه آنها در مورد بهره وری آب چه می کنند بپرسید. هیچ ورودی آسانی در این مورد وجود ندارد. Beamhouse آب زیادی مصرف می کند و پساب زیادی تولید می کند. LWG موارد زیادی را در این مورد پوشش می دهد. برخی از دباغ‌خانه‌ها استفاده مجدد از آب پیشرفته دارند (“دبیه صفر”) و می‌توانند مصرف آب شیرین را کاهش دهند یا آن را به خوبی تمیز کنند.
  5. از چرم دباغی شده بدون کروم بدون گلوتارآلدئید استفاده کنید. مثل زئولوژی.
  6. سطح تجدیدپذیری مواد شیمیایی مورد استفاده در Wet-End را بپرسید. بجز رنگ ها زیاد امکان پذیر است. 100٪ مبتنی بر زیستی هنوز امکان پذیر نیست یا چرم با عملکرد خوب را ارائه نمی دهد. کارخانه های چرم سازی ممکن است این اطلاعات را به راحتی در دسترس نداشته باشند، اما می توانند از تامین کنندگان خود مانند ما بپرسند.
  7. از موم‌های طبیعی، روغن‌ها و بایندرهای پروتئینی بیشتر برای تکمیل بخواهید.

آماده سازی فرآیندهای تولید چرم

فرآیند تولید چرم به سه فرآیند فرعی تقسیم می شود: مراحل آماده سازی، دباغی و پوسته سازی. تمام چرم های واقعی تحت این فرآیندهای فرعی قرار می گیرند. یک فرآیند فرعی دیگر، پوشش سطح ممکن است به دنباله اضافه شود. لیست عملیاتی که چرم ها متحمل می شوند بسته به نوع چرم متفاوت است.

مدیریت تولید

فرآیند ساخت چرم به طور کلی به پردازش دسته ای محدود می شود، اما اگر فرآیند فرعی پوشش سطح اضافه شود، می توان برخی از پردازش های مداوم را نیز در نظر گرفت. جریان عملیات باید بدون انحراف از ترتیب آماده سازی → دباغی → پوسته زنی → پوشش سطحی پیروی کند، اما برخی از فرآیندهای فرعی را می توان برای ساختن برخی از چرم ها (یا محصولات نیمه دباغی/ دباغی نشده) حذف کرد.

مدیریت تولید چرم

مراحل مقدماتی

مراحل آماده سازی زمانی است که پوست/پوست برای برنزه شدن آماده می شود. در طی مراحل آماده سازی بسیاری از اجزای ناخواسته پوست خام حذف می شوند. گزینه های زیادی برای پیش درمان پوست وجود دارد. ممکن است همه گزینه ها اجرا نشوند. مراحل آماده سازی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

· حفظ – پوست/پوست با روشی درمان می شود که آن را موقتاً غیرقابل نفوذ می کند.

· خیساندن – آب برای اهداف شستشو یا آبرسانی مجدد وارد می شود.

· آهک – پروتئین های ناخواسته و “باز شدن” به دست می آید.

رفع موهای زائد – اکثریت مو برداشته می شود.

· گوشت – مواد زیر جلدی برداشته می شود.

· شکافتن – پوست / پوست به دو یا چند لایه افقی بریده می شود.

· از بین بردن پوست – پوست/پوست بیشتر تحت درمان قرار می گیرد تا “باز شدن” بیشتر یا حذف پروتئین بیشتر شود.

· حذف کردن – مواد شیمیایی آهک زدایی و رفع مو از پوسته حذف می شوند.

· بایتینگ – پروتئین های پروتئولیتیک برای حذف پروتئین های بیشتر و کمک به نرم شدن پوست به پوست معرفی می شوند.

چربی زدایی – چربی ها /روغن های طبیعی از پوست/پوست پاک می شوند یا تا آنجا که ممکن است.

· بلیچینگ – اصلاح شیمیایی رنگدانه های تیره برای ایجاد پوسته رنگ روشن تر.

· ترشی – کاهش مقدار pH به ناحیه اسیدی. باید در حضور نمک انجام شود. ترشی معمولاً برای کمک به نفوذ برخی از عوامل دباغی مانند کروم (و سایر فلزات)، آلدهیدی و برخی عوامل دباغی پلیمری انجام می شود.

ترشی زدایی – افزایش pH از ناحیه اسیدی برای کمک به نفوذ برخی عوامل برنزه کننده

فرآیند ساخت چرم: دباغی

با فرآیند دباغی، پوست ها از طریق سه مرحله مختلف به چرم تبدیل می شوند که ممکن است به شرح زیر تقسیم شوند:

  • خیساندن : پوست ها از چند ساعت تا چند روز در بشکه های دباغی پر از آب قرار می گیرند. آب و سورفکتانت ها به از بین بردن نمک و کثیفی کمک می کنند، در حالی که عوامل دباغی سبزیجات باعث حفظ چرم و همچنین نرم شدن آن می شوند.

مهم : در ایالات متحده و اروپا، دباغ‌خانه‌ها باید آب مورد استفاده در دباغی را پردازش و تصفیه کنند، آب کاملاً فیلتر و تصفیه می‌شود.

  • چشمک زدن و رفع موهای زائد چرم: مواد زیر پوست و همچنین اکثر موها به لطف درمان با لیمو حذف می شوند. پس از آن پوست ها از دستگاه شکاف عبور کرده و به دو لایه قسمت پایین و قسمت بالایی برش داده می شوند. اولین مورد برای چرم های ضعیف استفاده می شود، در حالی که آخرین مورد برای چرم های تمام دانه با کیفیت بالا استفاده می شود.
  • فرآیند دباغی : پوست خام را به چرم تبدیل می کند. می توان آن را با استفاده از مواد طبیعی یا شیمیایی درست کرد. دباغی سبزیجات یک فرآیند ساخت چرم باستانی است که در آن از مواد گیاهی مانند میموزا، شاه بلوط و پوست استفاده می شود. دباغی مصنوعی از کروم استفاده می کند، در حالی که امکان دیگر ترکیب این دو فرآیند برای به دست آوردن چرم نرم و بادوام است.
  • دستگاه سامیینگ: دو غلتک فشار زیادی به پوست ها وارد می کند تا رطوبت اضافی را از بین ببرد. پس از آن اپراتورها پوست ها را بررسی می کنند تا آنها را با توجه به ویژگی ها و عیوب طبیعی آنها درجه بندی کنند.
  • خشک کردن: این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد که همه آنها بسته به سطح رطوبت هستند: خشک کردن در خلاء، خشک کردن در فر یا خشک کردن هوا.
  • رنگرزی: فرآیندی طولانی است که در آن پوست به مدت چند ساعت در طبل های رنگ ریخته می شود و برش می زند تا مطمئن شود که 100 درصد رنگ پوست ها را اشباع کرده است.

1. درمان

پوست، اصطلاحی که برای پوست حیوانات مورد استفاده در تولید چرم به کار می رود، باید حفظ شود تا از خراب شدن آن جلوگیری شود. این روش های نگهداری اغلب شامل نمک زدن، انجماد، سرد کردن یا استفاده از مواد شیمیایی است.

2. خیساندن

هنگامی که پوست خشک شد، آن را به مدت چند ساعت – گاهی حتی چند روز در آب خیس کنید. هدف در این مرحله آبرسانی مجدد پوست و همچنین حذف هرگونه نمک یا کثیفی اضافی است. به عنوان مثال، رسوبات ناخواسته کثیفی ممکن است در طول حمل و نقل رخ داده باشد.

3. نقاشی

اجازه ندهید این اصطلاح شما را گیج کند. هنگام توصیف نحوه ساخت چرم، نقاشی به برداشتن پشم از پوست گوسفند با استفاده از سولفیدها اشاره دارد.

4. آهک کشی

در حالی که آهک زدن چندین هدف دارد، وظیفه اصلی این مرحله حذف موهای زائد از پوست از طریق وارد کردن مواد قلیایی است. پس از برداشتن مو، پوست حیوان خام باقی می ماند. این معمولا بیشتر به عنوان یک گلوله نامیده می شود.

5. گوشت دادن

همانطور که از این اصطلاح پیداست، گوشت دادن به فرآیند عبور دادن پوسته از طریق دستگاهی است که هر بافتی را از قسمت گوشتی جدا می کند. در برخی موارد، در این مرحله یک لایه لایه نیز تقسیم می شود.

6. آهک زدایی

این مرحله شامل خنثی سازی کامل قلیایی در پوسته می شود. مهم است که این کار به تدریج انجام شود، زیرا تغییر سریع اسیدیته می تواند منجر به انحراف بافت شود.

7. خواجه

آنزیم ها روی پوست اعمال می شوند و باعث صاف شدن و شل شدن آن می شوند.

8. ترشی کردن

دباغی نیاز دارد که پوسته ها کمی اسیدی باشند. بنابراین، ترشی کردن شامل استفاده از اسیدهای ضعیف یا محلول های نمک است. اگر قرار نیست یک پوست برای چند ماه برنزه شود، ممکن است از یک محلول قوی استفاده شود تا به عنوان یک نگهدارنده عمل کند.

9. چربی زدایی

درست قبل از برنزه کردن، چربی اضافی پوست باید با آب یا یک حلال ملایم پاک شود.

10. برنزه کردن

برنزه کردن ساختار کلاژن پوست را از نظر شیمیایی تغییر می دهد، به طوری که در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و میکروارگانیسم ها محافظت می شود. به بیان ساده، تبدیل پروتئین های موجود در پوسته به یک ماده پایدار در این مرحله رخ می دهد. به طور کلی با استفاده از موارد زیر انجام می شود:

  • مواد معدنی : یک ماده معدنی مانند نمک کروم، رایج ترین ماده دباغی چرم است.
  • روغن ها: هنگامی که یک پوسته با روغن دباغی می شود، نتیجه چرم بسیار نرم تری برای محصولات شیک تر است.
  • سبزیجات : از عصاره های گیاهی می توان برای تولید چرم ضخیم، سفت و قهوه ای استفاده کرد که برای کمربند چرم مردانه یا زنانه، کفش، کیف و کیف ایده آل است.

هنگامی که یک پوسته دباغی شد، اکنون به عنوان چرم در نظر گرفته می شود – اما هنوز چندین مرحله تا آماده شدن برای فروش به یک تولید کننده باقی مانده است.

برنزه کردن چرم

11. شکافتن

در این مرحله از دستگاهی برای برش دادن چرم به دو لایه استفاده می شود. یکی از لایه های حاصل بدون سطح دانه خواهد بود. از این قطعه می توان برای تولید جیر استفاده کرد یا سطح دانه مصنوعی روی آن اعمال کرد.

12. اصلاح

با قطعه ای که سطح دانه دارد از دستگاه دیگری برای تراشیدن سمت غیر دانه ای استفاده می شود. به این ترتیب چرم به ضخامت مطلوبی ساخته می شود.

13. خنثی سازی

این مرحله در نحوه ساخت چرم برای حذف بقایای هر یک از کاربردهای شیمیایی قبلی انجام می شود. همچنین ممکن است از مواد برنزه کننده اضافی برای ایجاد سبک یا بافت خاصی در محصول نهایی استفاده شود.

14. رنگرزی

بسته به کاربرد مورد نظر برای چرم تمام شده، هر تعداد رنگ ممکن است در این مرحله اعمال شود. چرم در انواع مشکی، قرمز، قهوه ای و حتی سفید به این ترتیب ساخته می شود.

15. چادر خوری

این فرآیند شامل روغن کاری چرم با روغن برای اطمینان از انعطاف پذیری و نرمی آن است. این امر به ویژه هنگام تولید و ساخت چرم برای مد بسیار مهم است، زیرا عدم وجود روغن باعث می شود چرم با خشک شدن سخت شود.

16. سمینگ

قبل از اینکه چرم برای تولید آماده شود باید رطوبت را از آن خارج کرد. تقریباً نیمی از آب از طریق تعدادی ماشین آلات مختلف خارج می شود.

17. تنظیم کردن

اکنون چرم کشیده شده و سطح دانه صاف شده است. با انجام این کار، رطوبت باقی مانده در چرم بیشتر کاهش می یابد.

18. خشک کردن نهایی

چرم معمولاً تا زمانی که کمتر از 20 درصد آب باقی بماند خشک می شود.

19. ضربه زدن و ضربدری خشک

برای اطمینان از نرم و انعطاف پذیری چرم، آن را بیشتر در دستگاه چرم ماساژ می دهند. این فرآیند باعث جداسازی الیاف می شود. پس از تکمیل، چرم در داخل یک درام چرخان برای غلت خوردن گسترده قرار می گیرد.

20. صاف کردن و مسواک زدن

سطح گوشتی چرم در حال حاضر به طور کامل از طریق صاف کردن جدا می شود تا احساس نرمی ایجاد کند، یا صرفاً برای کاهش ضخامت کلی. پس از آن یک مسواک زدن کامل انجام می شود تا گرد و غبار جمع شده در حین صاف کردن پاک شود.

21. اتمام

تکمیل در تولید چرم برای اطمینان از رنگ یکنواخت، حذف هر گونه نقص روی سطح دانه، تصحیح سطح براقیت و افزودن یک سطح محافظ و مقاوم در برابر آب انجام می شود.

22. درجه بندی نهایی

قبل از فروش به یک تولید کننده، دباغ باید شدت رنگ و یکنواختی چرم و همچنین احساس، نرمی، ضخامت و بافت آن را درجه بندی کند. هر گونه نقص طبیعی مانند خراشیدگی نیز باید در درجه بندی نهایی مورد توجه قرار گیرد.

23. اندازه گیری

محصول نهایی اکنون کامل است! چرم از ابتدا تا انتها اینگونه ساخته می شود. تنها چیزی که در این مرحله باقی می ماند اندازه گیری مساحت هر قطعه است، زیرا چرم بر اساس مساحت فروخته می شود. برای اطمینان از دقت کامل، اندازه گیری ها توسط ماشین انجام می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا