اخبار چرم نفیس

چرم برجسته با چرم چاپ شده چه تفاوتی دارد؟

چاپ چرم یک تکنیک تکمیلی است که به لطف آن می‌توانیم طرح ها و بافت‌های متنوعی را روی لوازم جانبی چرمی خود به دست آوریم. بافت ها یا چاپ های بسیار ظریفی با رنگ ها و الگوهای مختلف وجود دارد. در ادامه این مقاله از چرم نفیس به بررسی تفاوت چرم برجسته با چرم چاپ شده می پردازیم.

چرم برجسته در مقابل چرم چاپ شده
تفاوت چرم برجسته با چرم چاپ شده

چرم چاپ شده

چرم چاپی نمایانگر آن دسته از پوست‌ها است که شامل انواع چاپ می‌شود و به لطف ماشین‌آلات مختلف، رنگ را دقیقاً روی سطح پوست ساطع می‌کنند.

چرم چاپ شده

چرم برجسته

چرم برجسته زیر مجموعه چرم چاپی است. چرم برجسته به معنای پوستی است که به صورت برجسته تری چاپ شده است که معمولاً برای ساختن نوعی پوست مشابه پوست خزندگان یا برای ساختن طرح هایی با نقش های برجسته استفاده می شود. این چرم با اعمال فشار قوی از طریق گرما بر روی سطح صاف با قالبی که نقوش/طرح مورد نظر روی آن حک شده است به دست می آید. توسط این فشار داغ، چرم بر روی تمام سطح خود نقش برجسته ای را نشان می دهد.

چرم برجسته کروکودیل

«چرم چاپی» که در آن می‌توان پوست‌های چرمی را که بافت، نقش، طرح یا نقش برجسته‌ای روی سطح آن چاپ نشده است، قرار داد.

چرم چاپی شامل چاپ های کوچکی نیز می شود که تخلخل طبیعی چرم را به‌وجود می آورند: به اصطلاح “دانه تقلبی” و آن دسته از چاپ هایی که بر اثر ” خشک آسیاب یا  طبل زدن” یا “فلایویل” را شکل می گیرند.  به عنوان مثال چاپ “دلار” فرآیندی است که دانه ای کم و بیش ریز و گرد را نشان می دهد که به آن چرم سنگریزه نیز می گویند. 

چرم برجسته نشان دهنده نقش برجسته تری است که می توان آن را به دو نوع اصلی تقسیم کرد:

  • اولین مورد که پوست گونه های مختلف جانوری را شامل می شود. از جمله: خزندگان، مانند چرم برجسته کروکودیل یا خزندگان کوچکتر، پرندگان (مانند چرم برجسته شترمرغ )، پستانداران (مانند فیل یا خوک) و غیره.
  • دوم، فانتزی خالص، مانند چاپ هندسی، گل و … .

در زبان ایتالیایی مرسوم است که از عبارت “چرم چاپی” برای نشان دادن همه انواع چرم هایی که دارای چاپ هستند، استفاده می شود، به عنوان مثال چرم برجسته تمساح  یا پوست های ابریشمی یا چاپ شده با چاپ پلاتر.

چرم برجسته

چرم چاپی و برجسته چگونه ساخته می شوند؟

انواع مختلف چاپ، هم در نوع «چاپی» و هم در نوع «مبتنی» بی‌شمار است و از دو روش پردازش به‌طور عمده استفاده می‌شود: «چاپ صفحه‌ای» یا «چاپ غلتکی». این موارد را میتوانید در محصولات اکسسوری چرم پیدا کنید.

در حالت اول یک ماشین کار داریم که از آن یک صفحه فلزی با طرح مورد استفاده در بالا قرار می گیرد. ابعاد صفحه قالب گیری به شکل مستطیل نمی تواند از یک طرف یک متر و از طرف دیگر از یک متر و بیست عبور کند، بنابراین برای چرم هایی که خیلی بزرگ یا خیلی بلند هستند، لزوماً فشار دادن باید دو بار انجام شود.

در حالت دوم که مشکل عدم تداوم چاپ مورد اول را حل می کند، دستگاه های عملیاتی متشکل از یک غلتک فلزی برجسته تا عرض حدود دو و نیم متر وجود دارد که می تواند به طور مداوم کار کند. پوست های بسیار بزرگ که معمولاً برای اثاثه یا لوازم داخلی اتومبیل یا مبل ها استفاده می شود (چرم خودرو، لوازم منزل، چرم مبل، چرم اثاثه یا لوازم داخلی و … ).

با این حال، هر دو ماشین را می توان بر اساس 3 پارامتر بسیار مهم تنظیم کرد:

  1. زمان قالب گیری، برای هر ضربه پرس که به سرعت چرخش در مورد دستگاه غلتکی تبدیل می شود.
  2. دمای فلز ماژول قالب گیری
  3. فشار قالب گیری مورد نیاز
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا