اخبار چرم نفیس

روش های تشخیص چرم اصلی از تقلبی

امروزه محصولات چرم در میان افراد بسیار طرفدار پیدا کرده‌اند؛ از پارچه چرم می‌شود در تولید لباس، کیف، کفش، کلاه و کمربند، همچنین لوازم منزل مانند رومبلی استفاده کرد؛ اما یکی از مشکلاتی که هنگام خرید چرم وجود دارد، این است که شاید نتوانید تشخیص چرم اصلی از تقلبی را به درستی انجام دهید. با خواندن این محتوا از چرم نفیس متوجه می‌شوید که تشخیص چرم اصل از تقلبی کار خیلی سختی نیست و تنها لازم است انواع راه‌های تشخیص را به درستی یاد بگیرید.

نحوه تشخیص چرم اصل و فیک

چرم‌ها در دو صورت چرم طبیعی و چرم مصنوعی تولید و عرضه می‌شوند. نحوه تشخیص چرم اصل و فیک با دقت به یک سری نکات مهم انجام می‌شود.

چرم‌های طبیعی به دلیل دوام و ماندگاری بالا گران‌تر از چرم‌های مصنوعی هستند، اما امکان دارد یک چرم مصنوعی را با همان قیمت چرم طبیعی به شما بفروشند. برای این‌که اتفاقی مانند این رخ ندهد، با ما تا انتها همراه باشید.

انواع راه های تشخیص

راه‌های متعددی برای تشخیص چرم اصلی از تقلبی وجود دارند. این راه‌ها عبارتند از:

  1. تست قطره آب
  2. لایه‌های محصول چرمی
  3. پرزهای چرم
  4. حفره‌های روی چرم
  5. بررسی لبه‌های محصول چرمی
  6. علامت‌های چرم
  7. تا کردن چرم
  8. بوییدن چرم
  9. تست پارگی چرم
  10. آتش زدن چرم
  11. سوراخ نشدن چرم

در ادامه نحوه انجام هر کدام را توضیح می‌دهیم.

تست قطره آب

اولین روش ساده برای شناخت چرم اصلی از تقلبی این است که چند قطره آب را روی محصول چرم خود بریزید. اگر آب کم کم در چرم شما جذب شود، یعنی محصول از چرم طبیعی تهیه شده و اگر آب در آن جذب نشود و سربخورد، محصول از چرم مصنوعی تولید شده است. توجه داشته باشید برای این امر تنها چندقطره آب کافی است و نباید چرم را کاملا خیس کنید.

لایه‌های محصول چرمی

با بررسی لایه‌های محصول چرمی می‌شود تشخیص داد که آیا چرم طبیعی است یا مصنوعی. چرمی که به‌صورت طبیعی باشد، کاملاً یک تکه است؛ یعنی لایه لایه نیست و هیچ ورق پلاستیکی، چسب یا ماده دیگری در داخل آن وجود ندارد. درواقع برای تشخیص آن باید ببینید که چرم شما یک تکه بوده یا از چندین لایه به هم چسبیده تشکیل شده است. البته این روش معمولا برای خرید کمربند مردانه چرم اصل استفاده می‌شود.

لایه‌های محصول چرمی
لایه‌های محصول چرمی

پرزهای چرم

یک چرم طبیعی قسمت پشت آن به‌صورت پرز می‌شود؛ یعنی اگر به پشت چرم دست بکشید، نباید صاف و یکدست باشد. چرم‌هایی که پشت آن صاف و صیقلی شود، یک محصول مصنوعی است. این روش آسان یکی از روش‌های مورد اعتماد برای تشخیص چرم اصلی از فیک است.

حفره‌های روی چرم

این روش با بررسی حفره‌های موجود در سطح چرم انجام می‌شود. درابتدا پوست هر حیوانی که تبدیل به چرم می‌شود، پر از موی آن است. البته این موها در دباقی پوست با مو به‌صورت کامل از روی پوست کنده می‌شوند، اما جای ریشه مو روی آن باقی می‌ماند. اگر با دقت به چرم خود نگاه کنید، حفره‌های بسیار ریز که جای ریشه مو حیوانات است را مشاهده خواهید کرد. این حفره‌ها نشانه طبیعی بودن چرم هستند.

بررسی لبه‌های محصول چرمی

در روش بررسی لبه‌های محصول چرمی باید به لبه‌های چرم خود نگاه کنید. این روش بیش‌تر برای کمربند چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبه‌های کمربند چرم طبیعی صاف نبوده و کمی ناهمواری دارد. به علت آن‌که کمربند محصول چرمی بسیار ظریف است و نمی‌توان روی آن برش‌های زیادی را انجام داد؛ پس کمربندی که از چرم طبیعی تهیه شده باشد، روی لبه‌های خود ناهمواری دارد اما کمربندی که از چرم فیک تولید شود، تمام لبه‌های آن یک دست و منظم است.

علامت‌های چرم

همانطور که قبل‌تر هم به آن اشاره شد، در تشخیص چرم اصلی از تقلبی، چرم طبیعی هیچ‌زمان یک دست و صاف نمی‌شود و روی آن خطوط و چین و چروک‌هایی وجود دارد. سطح چرم طبیعی به‌صورت دانه دانه بوده و ممکن است خال‌هایی هم روی آن دیده شود.

یکی از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی نگاه کردن به علامت‌های روی چرم است؛ یعنی باید شما به سطح چرم خود با دقت نگاه کنید تا متوجه طبیعی بودن آن شوید. اگر چرم شما دارای لک یا چین وچروک‌هایی باشد، آن محصول چرم طبیعی است. چرم‌های مصنوعی همیشه در مدل‌های یکدست و بدون لک تولید می‌شوند.

سوراخ نشدن چرم

چرم اصل کیفیت بالایی داشته و به راحتی سوراخ نمی‌شود. حتی نمی‌توان چرم اصل را با هر نوع سوزن یا وسیله نوک‌تیزی به آسانی سوراخ کرد؛ اما چرم فیک با برخورد به هر اجسام نوک‌تیزی پاره می‌شود.

سوراخ نشدن چرم
سوراخ نشدن چرم

تا کردن چرم

اگر محصول چرم خود را کمی تا کنید متوجه اصل و یا تقلبی بودن آن می‌شوید. محصول چرم بعد از آن‌که باز شود و علامت تا روی آن باقی بماند، طبیعی است و به آن حالت دو پوست شدن چرم می‌گویند. چرمی که اصل باشد، بعد از تا شدن در ناحیه تا شده کمی برجستگی پیدا می‌کند اما چرم مصنوعی در اثر تا شدن برجسته یا دو پوست نخواهد شد.

بوییدن چرم

در تشخیص چرم اصلی از فیک اگر چرم شما بوی تند و یا بوی حیوانی را بدهد، آن محصول چرم طبیعی است.  اصولاً چرم‌های مصنوعی بوی پلاستیک را می‌دهند، اما امروزه تولید کنندگان چرم مصنوعی یک عطر خاصی را به محصول خود می‌زنند تا بوی آن همانند چرم طبیعی شود. در این صورت شما باید به راه‌های دیگر بیش‌تر توجه کنید.

تست پارگی چرم

در روش تست پارگی چرم شما باید یک تکه چرم را از دو طرف بکشید. اگر چرم کاملاً اصل باشد، به هیچ عنوان در اثر کشیده شدن پاره نمی‌شود؛ اما اگر چرم فیک باشد ممکن است در اثر کشیده شدن پاره شود. البته به‌عنوان خریدار امکان انجام این روش وجود ندارد.

آتش زدن چرم

چرم اصل در اثر تماس با آتش شعله ور نمی‌شود و تنها آتش گرفته و آرام آرام می‌سوزد. علاوه برآن، بویی که در اثر سوختن چرم تولید می‌شود، می‌تواند یک روش آسان برای تشخیص چرم اصلی از فیک باشد. اگر بوی آن تند و به‌صورت بوی یک حیوان بپیچد، چرم طبیعی و اگر بوی پلاستیک به مشام بخورد، چرم مصنوعی است. باز هم امکان انجام این روش برای یک خریدار وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

تفاوت چرم اصلی و تقلبی با یکدیگر با روش‌های بالا امکان‌پذیر است. چرم‌های طبیعی قیمت بالایی داشته و در مقابل چرم‌های مصنوعی باکیفیت‌تر است. اگر قصد خرید چرم طبیعی را دارید، به موارد توضیح داده شده توجه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا