کفش

دانستنی های تاریخچه کفش چرم

آیا تا به حال به پوشش پاهای خود یعنی کفش نگاه کرده اید؟ آیا می دانید در طول تاریخ چگونه تکامل پیدا کرده است؟ کفش های اولیه چه صورت بودند؟ از چه سالی به بعد کفش ها، ظاهر امروزی خود را به دست آوردند؟ با چرم نفیس همراه باشید تا با تاریخچه کفش چرم آشنا شوید.

در این مقاله از چرم نفیس می خواهیم تاریخچه کفش چرم را به شما ارائه دهیم و بگوییم که در دوران های مختلف چه تغییراتی بر روی این محصول چرمی رخ داده است، با ما همراه باشید.

اولین کفش تاریخ به چه صورتی بود؟

به تازگی باستان شناسان فسیلی را در غارهای ارمنستان پیدا کردند که در آن از یک تکه چرم گاو با زیره ای از پوست خرس تشکیل شده که با دوختی درشت به یکدیگر وصل شده بود. قدمت این که به ۵ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد نشان دهنده این است که طراحی کفش از ابتدا تاکنون دستخوش چه تغییراتی شده است.

نوشته های مشابه

یکی دیگر از اسناد تاریخی که به وجود کفش در میان مردم اشاره می کند، دیوار نوشته ها و نقاشی های مصر باستان که در آن نحوه تهیه انواع محصولات چرمی مانند دستکش، کفش، سطل و حتی کفن اشاره شده است. در قسمت بعد می خواهیم این کفش ها که مردم در دوران باستان استفاده می کردند را به شما معرفی کنیم.

سرگذشت کفش در دوران باستان

در دوران باستان امپراتوری مصر یکی از پیشرفته ترین نظام هایی بود که در دنیا حکومت می کرد. کفش ها نیز اولین بار در مصر به صورت تخصصی طراحی و استفاده شدند. در واقع مصری ها در تکامل کفش نقش به سزایی داشتند.

رومیان در دوران باستان از کفی های چوب پنبه ای با تسمه های چرمی به عنوان پاپوش استفاده می کردند. ارتش روم برای سربازان خود پاپوش های با کیفیت تری استفاده می کرد زیرا باید سربازان در جنگ از این پوشش استفاده می کردند به همین دلیل در آن زمان سربازان و همچنین فرماندهان بالای رتبه، پاپوش های مستحکم تری به پا داشتند.

در همین دوران بود که رومیان یاد گرفتند که چگونه چرم را برنزه و نرم کنند. مردم در این زمان استفاده از پوست و برگ درختان چرم را پردازش کرده و از آن برای تولید محصولات چرمی استفاده می کردند. در این دوران کفش ها به صورتی در آمدند که به راحتی می شد از آن ها در فصول مختلف سال استفاده کرد، برای این کار کافی بود که در فصل های سرد کمی کاه یا یونجه را درون کفش قرار داد. در دیگر مناطق نیز صندل هایی مورد استفاده قرار می گرفت که از الیاف پاپیروس یا برگ خرما ساخته می شدند.

در دوران باستان چینی ها و همچنین رومی ها تمام تلاش خود را در زمینه ساخت محصولات چرمی سربازان خود انجام می دادند. آنها از چرم برای سربازان خود کفش، زره، زین و دیگر وسایل ضروری را ساخته و بدین وسیله از آنها محافظت می کردند.

کفش در دوران باستان

تاریخچه کفش چرم در قرون وسطی 

ایتالیا و اسپانیا اولین کشورهایی بودند که به دباغی و صنعتگری چرم پرداختند پس می توان این دو کشور را مهد کفش دانست. امروزه هم این دو کشور سهم بزرگی در بازار محصولات چرمی به خصوص کفش دارند. پس این دو کشور علاوه بر پیشینه تاریخی تمام تلاش خود را برای پیشرفت کفش چرم مردانه و زنانه انجام داده اند.

در قرن چهارم و پنجم که مصادف با قرون وسطی است صنعتگران و دباغان بسیاری به پردازش چرم روی آوردند. در کنار آن درزهایی که قسمت های مختلف کفش را به یکدیگر متصل می کردند  نیز پیشرفت های بزرگی کردند. دیگر خبری از آن بخیه های درشت دوران باستان نبود به همین دلیل کفش ها مقاومت بالاتری در برابر آب و خاک داشتند. در همین زمان بود که کفش ها را با استفاده از وسایل مختلف تزیین می کردند.

در همین قرون وسطا بود که کم کم کفش های پاشنه پیدا کردند. همه ما میدانیم که در این قرون پوشش طبقات مختلف اجتماعی با یکدیگر متفاوت بود یکی از این پوشش ها کفش بود که بر اساس آن به راحتی می توانستید به وضع مالی فرد پی ببرید. اشراف کفش های چوبی با رویه چرم استفاده می کردند در صورتی که کارگران و طبقات پایین اجتماعی، چکمه های سنگین و سیاه به پا میکردند.

تا سال ۱۵۰۰ میلادی صنعت کفش پیشرفت چشم گیری نداشت، در طول این سال ها تنها تفاوتی که کفش ها با مدل های اولیه خود داشتند در نوع دوخت آن ها بود. در این قرون دیگر رویه ها را به کفی کفش می دوختند. این امر باعث افزایش دوام و همینطور مقاومت کفش در برابر عوامل محیطی مانند آب و گرد و خاک می شد.

آغاز دوران مدرن در طراحی کفش

از اواخر قرن پانزدهم کم کم دورانی شروع شد که می توان آن را آغازی برای طراحی های مدرن کفش دانست. در آن زمان خانم ها دامن های بلندی می پوشیدند در نتیجه کفش هایی که به پا داشتند، به چشم نمی آمد. در آن زمان تنها آقایان بودند که با استفاده از  کفش رنگ و طرح متنوع مد روز را تعیین می کردند. اولین بار آقایان کفش های پاشنه دار را به پا کردند، همچنین کفش هایی که نوک تیز و باریکی داشتند نیز اولین بار توسط آقایان مورد استفاده قرار گرفتند.

در عصر رنسانس کفش های پاشنه بلند به اروپا هم رسید و پادشاهان از آن ها استفاده می کردند. این کفش ها تا 30 سانتی متر پاشنه داشتند و پادشاهان برای نشان دادن برتری خود نسبت به بقیه مردم از آن استفاده می کردند. در این میان شاه لویی چهاردهم در فرانسه پایه گذار دنیای مد کفش های پاشنه دار بود و نمونه اولیه ای از کفش پلتفرم مدرن را ابداع کرد. به همین دلیل بسیاری از مورخین به کفش پاشنه بلند، کفش فرانسوی نیز می گویند.

در آخرین دهه از قرن نوزدهم کم کم کفش های پاشنه کوتاه جای کفش های پاشنه بلند را گرفتند زیرا زنان شاغل از آن ها استفاده کرده و باید در طول روز در آن احساس راحتی بیشتری می کردند. بدین ترتیب زمینه برای آغاز دوران مدرن طراحی کفش چرم زنانه و مردانه فراهم شد. در ادامه به آخرین تغییرات به وجود آمده در کفش های چرم در دوران مدرن یعنی قرن بیستم می پردازیم.

سرنوشت کفش چرم در دوران مدرن

همه ما می دانیم که در قرن بیستم، جهان با پیشرفت عظیمی در علم و تکنولوژی روبرو شد. این پیشرفت ها در زمینه تولید محصولات چرمی مانند کفش نیز بسیار چشمگیر بودند. در این زمان دیگر انواع کفش ها با مواد اولیه ارزان، ساختارهای جدید و سبک های متنوع به بازار عرضه می شدند.

خانم ها و آقایان به راحتی می توانستند از میان مدل های متنوع موجود در بازار انتخاب خود را انجام دهند. البته این را در نظر داشته باشید که افراد سرشناس مانند خوانندگان و بازیگران هالیوود نیز در تغییر مد کفش تأثیر بسزایی داشتند. امروزه دیگر انواع کفش های مختلف که برای مصارف روزمره، موقعیت های رسمی و حتی ورزش های مختلف مناسب هستند، تولید و به مشتریان عرضه می شوند.

کفش چرم در دوران مدرن

بزرگترین تولیدکننده کفش چرم در جهان

قبل از هر چیز باید بگوییم که صنعت کفش با تولید سالانه بیش از 14 میلیارد جفت کفش بزرگترین سهم در محصولات چرمی در دنیا را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که بیش از 80 درصد از این تولیدات در کشورهای آسیایی انجام می شود.

کشور چین به تنهایی بیشتر از 8 میلیارد جفت کفش در سال تولید کرده و روانه بازارهای بین المللی می کند. پس به جرئت می توان گفت که چین بزرگترین تولیدکننده کفش چرم در جهان است. برای مقایسه می توان گفت که آلمان سالیانه 26 میلیون جفت و انگلیس 5 میلیون جفت کفش را به سایر کشورهای جهان عرضه می کنند.

تا اینجا متوجه شدیم که بزرگترین تولیدکننده کفش، کشور چین است اما کدام کشور بیشترین میزان خرید کفش چرم را دارد؟ باید بدانید که بالاترین میزان خرید کفش های چرم به آمریکا تعلق دارد. تحقیقات نشان داده است که هر شهروند آمریکایی تقریباً شش جفت کفش در سال خریداری می کند. در صورتی که افراد در کشورهای اروپایی، کانادا و ژاپن بین 3 تا 5 جفت کفش چرم خریداری می کنند.

البته در خود کشور چین که قطب تولید کفش چرم در دنیا است نیز هر فرد تقریباً 2.5 جفت کفش در سال خریداری می کند. در ایران با توجه به تفاوت فرهنگی و اختلافات طبقاتی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و نمی توان نرخ دقیقی برای مصرف کفش اعلام کرد.

آمارها نشان می دهد که در کشور آلمان هر خانم به طور متوسط 17 جفت کفش دارد و مردان آلمانی نیز حداقل 8 جفت کفش در اختیار دارند. این آمار که در سال 2014 انجام شد نشان می دهد که زنان دو برابر بیشتر از مردان کفش خریداری می کنند. با وجود اینکه این نظرسنجی در آلمان انجام شده است اما به راحتی می توان آن را به سراسر جهان تعمیم داد، به نظر می رشد که در ایران این نرخ از دو برابر نیز بیشتر باشد!

خرید کفش چرم از فروشگاه اینترنتی چرم نفیس

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کفش های چرمی در ایران، چرم نفیس است که با استفاده از موادی مرغوب و باکیفیت و مطابق با آخرین طرح های ترند سال به تولید انواع محصولات چرمی می پردازد. تنوع کفش های چرمی این برند بسیار زیاد است و برای هر سن و سلیقه ای مدلی مناسب در این مجموعه تولیدی وجود دارد. همچنین تمام محصولات دارای شناسنامه هستند و اصالت آن ها مورد تأیید است.

چرم نفیس نه تنها کفش های چرم بلکه کیف های متناسب با آن ها، پوشاک چرم مردانه و زنانه، اکسسوری چرم و دیگر محصولات تولید شده از چرم را نیز به مشتریان خود عرضه می کند. شما می توانید تمام اقلامی که مدنظرتان است را از این فروشگاه به صورت کاملاً آنلاین خریداری کرده و خریدی سریع و راحت را تجربه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا