اخبار چرم نفیس

چرم چیست؟ بررسی تاریخچه آن

چرم چیست؟ از کت‌های چرمی گرفته تا کفش های پاشنه بلند، چرم جایگاه خود را به عنوان یک وسیله ثابت در صنعت مد تثبیت کرده است، اما چه چیزی باعث محبوبیت این پارچه با کیفیت و بادوام شده است؟ چرم که از پوست حیوانات ساخته شده، بیش از 7000 سال است که برای اقلام مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه نیز به‌عنوان یک پارچه محبوب شناخت می‌شود.

چرم چیست؟

چرم به هر پارچه‌ای گفته می‌شود که از پوست حیوانات یا به طور مصنوعی ساخته شود. چرم‌ها از انواع مختلف حیوانات و تکنیک‌های متفاوت تهیه و به دو صورت چرم زنانه و چرم مردانه ارائه می‌شوند. در حالیکه پوست گاو محبوب ترین نوع پوست حیوانات است که برای چرم استفاده و حدود 65% از کل چرم تولید شده را شامل می شود، تقریباً با پوست هر حیوانی می‌توان چرم ساخت. چرم پارچه‌ای بادوام و مقاوم در برابر چین و چروک است و بر اساس نوع حیوان، درجه و نوع رفتار می‌تواند ظاهر متفاوتی به خود بگیرد. تاریخچه چرم به بیش از 7000 سال قبل باز می‌گردد.

چرم یکی از پرکاربردترین مواد شناخته شده است. این به دلیل آرایش منحصر به فرد الیاف طبیعی پیچیده است که تغییراتی را در انواع مختلف پوست ایجاد می‌کند. فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خواص و کارایی خاصی به پوست می‌دهند.

چرم چگونه ساخته می‌شود؟

چرم چگونه ساخته می شود؟

چرم از دباغی پوست خام حیوانی تهیه می‌شود. فرآیند برنزه کردن چرم را بادوام و پایدار می‌کند، زیرا عوامل برنزه کننده به تعادل پروتئین‌های پوست کمک می‌کنند تا بتوان از آن به روش‌های مختلف استفاده کرد. چرم خام می‌تواند سفت و خشک شود، اما چرم دباغی می‌تواند برای مدت طولانی انعطاف پذیر و قوی بماند.

انواع مختلفی از حیوانات و فرآیندهای دباغی وجود دارد که می‌توان از آنها در فرآیند ساخت چرم استفاده کرد. به طور کلی، تولید چرم شامل 3 مرحله است: آماده سازی، دباغی و پوسته کردن.

  1. ابتدا تکه چرم برای فرآیند دباغی آماده می‌شود. موها باید از پوست جدا شوند و برخی از چرم‌ها خیس شده و سفید می‌شوند.
  2. سپس چرم دباغی می‌شود. این فرآیند شامل درمان پوست با عوامل دباغی مختلف، چه نمک‌های کروم یا روغن‌های گیاهی برای ایجاد یک تکه چرم انعطاف پذیر است.
  3. در نهایت، چرم یک فرآیند پوسته‌سازی را طی می‌کند، که قطعه چرمی را نرم و خشک کرده و آن را برای استفاده نهایی آماده می‌کند، خواه رنگ شود یا سنباده.

خواص منحصر به فرد چرم

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی برخی از مهم ترین خواص کلیدی چرم بپردازیم:

ضد آب بودن

چرم را می‌توان طوری ساخت که آب را جذب کند، در برابر آب مقاومت کند یا کاملا ضد آب باشد. اکثر چرم‌های تولید شده برای صنایع کفش، کیف و … درجه‌ای از مقاومت در برابر آب را ارائه می‌دهند که به چرم امکان می‌دهد خیس شود، اما پس از خشک شدن، خاصیت ارتجاعی و شکل خود را حفظ می‌کند.

عایق رطوبتی می‌تواند برای کاربردهای خاص، به ویژه برای کفش چرم مردانه و زنانه و چکمه‌ها که امکان پیاده روی چندین ساعت در زیر باران را بدون خیس شدن پاها فراهم می‌کند، ساخته شود. بیشتر چرم‌های ضد آب از پوست گاو ساخته می‌شوند.

ضخامت

پوست ها، چرم‌های نازکی تولید می‌کنند که می‌توان از آنها برای صحافی کتاب، دستکش، آستر و لباس استفاده کرد. همچنین نرمی فوق العاده‌ای دارند.

چرم گاوی می‌تواند تنوع ضخامت زیادی داشته باشد زیرا می‌توان آنها را به صورت لایه‌ای تقسیم کرد. هنگامیکه چرم‌ها نازک شوند، می‌‌توان از آنها برای پوشاک، دستکش و کالاهای چرمی استفاده کرد. از سوی دیگر، چرم‌هایی با ضخامت متوسط، ​​بیشتر برای لوازم داخلی، قطعات خودرو، کفش، کیف چرم زنانه و مردانه و کالاهای چرمی استفاده می‌شوند، در حالیکه چرم‌های ضخیم برای زیره کفش و صنایع دستی استفاده می‌شود.

نرم بودن چرم

نرمی یک چرم معمولاً با ضخامت آن مرتبط است. هرچه چرم نازک‌تر باشد، نرم‌تر خواهد بود. اما متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که چرم را نرم‌تر می‌کنند. به طور کلی، دباغی‌شده با کروم نرم‌تر خواهد بود.

مقدار مواد چرب اضافه شده نیز بر نرمی تأثیر می‌گذارد. هر چه مقدار مواد چرب اضافه شده به چرم بیشتر باشد، نرمی آن بیشتر می‌شود. با تغییرات فرآیند می‌توانید طیف وسیعی از نرمی را از دستکش چرمی گرفته تا زیره کفش از همان ماده خام بدست آورید.

جذب و دفع آب (آزادسازی رطوبت جذب شده)

این یکی از خواص منحصر به فرد چرم است که به چرم اجازه می‌دهد رطوبت را جذب کند و با گذشت زمان آن را در محیط آزاد کند. برای کفش، این ویژگی راحتی فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کند. عرق از پا به داخل چرم کشیده شده و سپس از سطح بیرونی کفش تبخیر می‌شود. چرم می تواند مقادیر زیادی رطوبت را بدون احساس آن در خود نگه دارد، بنابراین پا خشک و راحت می ماند. بنابراین پاهای شما در کفش‌ها و چکمه‌های چرم طبیعی مانند زمانی که کفش‌های مصنوعی و لاستیکی می‌پوشید عرق نمی‌کنند.

نفوذپذیری بخار آب

این ویژگی که اغلب “تنفس پذیری” نامیده می شود، به رطوبت و هوا اجازه می دهد تا از طریق چرم نفوذ کند. این ویژگی برای راحتی کفش بسیار مهم است. همانطور که پا عرق می کند، می‌تواند مقدار زیادی رطوبت تولید کند که از طریق چرم به سمت بیرون حرکت میکند و داخل کفش را خشک تر و راحت تر نگه می‌دارد و سطح رطوبت کمتری دارد. چرم‌های ضد آب که برای حفظ تنفس و در عین حال محافظت در برابر شرایط مرطوب طراحی شده‌اند، عملکرد ترکیبی فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند.

زیبایی و تنوع

تنوع زیادی در رنگ، بافت، حس، بو، مقاومت سطحی و دسته چرم وجود دارد که این محصول را بسیار منحصر به فرد و ارزشمند می‌کند.

عایق حرارتی

یکی از دلایل اصلی راحتی چرم روی پوست انسان، قابلیت عایق حرارتی قوی آن است.

عایق حرارتی اندازه گیری سرعت عبور گرما از یک ماده است و از آنجایی که چرم دارای حجم زیادی از هوا است (که رسانای ضعیفی برای گرما است)، گرما به‌طور باورنکردنی آهسته از میان مواد عبور می‌کند.

چکش خواری

یکی دیگر از عواملی که چرم را به یک ماده مطلوب تبدیل می‌کند، توانایی آن در قالب گیری جدید است. می‌توان آن را برای سفت یا انعطاف پذیر شدن ساخت و در صورت لزوم شکل جدید خود را حفظ می‌کند. این موضوع در کفش بسیار مهم است، زیرا هر دو پا به ندرت دقیقاً به یک اندازه و شکل هستند.

چرم برای چه مواردی استفاده می شود؟

چرم برای چه مواردی استفاده می شود؟

کاربردهای زیادی برای کالاهای چرمی وجود دارد و محصولات چرمی شامل پوشاک و دکوراسیون منزل می‌باشد.

  1. پوشاک: چرم اغلب برای اقلام لباس مانند کت چرم، شلوار چرمی، لباس چرمی، بلوز چرمی و غیره استفاده می‌شود.
  2. کفش: از آنجایی که چرم پارچه‌ای بادوام و جذاب است، کفش‌های چرم یک کالای محبوب هستند. از چرم برای ساخت انواع کفش، از چکمه گرفته تا کفش پاشنه بلند استفاده می‌شود.
  3. مبلمان: چرم یک متریال روکش مبلمان محبوب برای انواع مبل‌ها و صندلی‌ها است. صندلی‌های خودرو نیز اغلب با روکش چرمی ساخته می‌شوند.
  4. صحافی: چرم ماده‌ای محبوب برای صحافی کتاب‌های گالینگور است و برای جلد برخی از کتاب‌ها استفاده می‌شود. بیشتر چرم‌هایی که برای صحافی استفاده می‌شوند دباغی گیاهی هستند، زیرا چرم را نرم، انعطاف‌پذیر می‌کند و به راحتی اطلاعات روی ستون کتاب نشان می‌دهد.

تنوع مدل و سبک، تنوع رنگ، زیبایی و کیفیت محصول از مشخصه‌های بارز یک محصول چرمی با کیفیت می‌باشد. مجموعه چرم نفیس از بدو تاسیس تمام توان خود را در تولید کالایی با مشخصات ذکر شده به کار گرفته تا بتواند نیازهای مشتریان را در تهیه کالای چرمی از لحاظ تنوع و کیفیت مرتفع نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا