اخبار چرم نفیس

چرم جیر چیست و چه تفاوتی با چرم نبوک دارد؟


به عنوان یک فرد علاقه مند به مد، یک طراح پارچه یا یک خریدار مشتاق، احتمالاً در مغازه ها یا مجلات مد مختلف با اصطلاح جیر برخورد کرده اید. اما جیر دقیقا چیست و چرا از آن استفاده می کنیم؟ به طور خلاصه، جیر پوشش خاصی از چرم است (اغلب به عنوان چرم جیر شناخته می شود). با چرم نفیس همراه باشید.

جیر چیست؟

جیر نوعی چرم است که از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می شود و سطحی نرم به آن می دهد. جیر معمولا از پوست بره تهیه می شود، اما از انواع دیگر حیوانات از جمله بز، خوک، گوساله و آهو نیز تهیه می شود. جیر نرم تر و نازک تر است و به اندازه چرم سنتی و دانه کامل قوی نیست.

جیر چگونه ساخته می شود؟

پارچه جیر چیست

جیر سطح داخلی پوست حیوانات بوده که در قسمت زیرین چرم قابل مشاهده است. چرم ماده ای است که از پردازش پوست حیوانات به طرق مختلف ایجاد می شود. گاهی اوقات تولید کنندگان یا طراحان از این زیرین نرم چرم استفاده و فقط مواد را وارونه می کنند تا جیر در قسمت بیرونی قرار گیرد. با این حال، این باعث می شود که مواد بسیار محکم تر باشد و می تواند کیفیت ظریف و زیبای جیر را که به آن معروف است، از بین ببرد.

اکثر مواقع از روش محبوب تری استفاده می کنند که در آن چرم شکافته شده و دانه رویی آن برداشته می شود تا فقط قسمت زیرین نمایان شود که سپس در دو طرف پارچه قابل مشاهده است. این تکنیک دوم ایجاد جیر، باعث ایجاد چرم بسیار نرم و انعطاف پذیر می شود.

جیر از چه چیزی ساخته شده است؟

جنس چرم جیر

چرم جیر به طرز شگفت انگیزی تقریباً از هر پوست حیوانی ساخته می شود، اما متداول ترین چرم بره است، در کنار بز، آهو، خوک و گوساله. نوع حیوان در پوشش جیر تأثیر دارد. هنگام استفاده از پوست ضخیم‌تر گاوها و گوزن‌های مسن‌تر، ماهیت الیاف باعث می‌شود که جیر دارای چرت زدن بسیار پشمالوتری باشد که به نرمی جیر سبک‌تر که ما به آن عادت کرده‌ایم نیست. چرت زدن پارچه، سطح برجسته روی بافت است. نتیجه نحوه قرار گرفتن موهای ریز در بالای مواد است.

جیر برای چه مواردی استفاده می شود؟

از اینکه برای اثاثه یا لباس بیرونی بسیار بادوام و نامناسب نیستید، ممکن است از خود بپرسید که جیر واقعاً برای چه استفاده می شود؟ ماهیت بسیار نرم و سبک جیر، آن را برای پوشاک و لوازم جانبی مد باکیفیت، از جمله کیف چرم مردانه یا زنانه، کفش و موارد دیگر و همچنین آستری برای اقلام چرمی محکم‌تر، عالی می‌کند. یکی از محبوب ترین کاربردهای جیر، کت های چرمی سنتی غربی است.

ریشه جیر چیست؟

به طور شگفت انگیزی، پوست حیوانات از دوران پارینه سنگی برای ایجاد لباس و وسایل خانه استفاده می شده است، بنابراین چرم تاریخ طولانی و فرهنگی دارد. یک تغییر چشمگیر در طول انقلاب صنعتی رخ داد، جایی که انواع جدیدی از مواد شیمیایی دباغی در دسترس بودند.

در قرن بیستم، جیر در صنعت مد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. اصطلاح “جیر” در واقع از فرانسه سرچشمه می گیرد، جایی که عبارت “gants de Suede” – که تقریباً به “دستکش از سوئد” ترجمه می شود – برای اشاره به نوع خاصی از دستکش های بسیار نرم که از سوئد وارد می شد استفاده شده بود. در نهایت این عبارت شروع به اشاره به هر نوع مواد مبتنی بر چرم کرد.

تفاوت بین چرم جیر طبیعی و مصنوعی

به طور باورنکردنی بسیاری از مردم در واقع جیر مصنوعی را به جیر طبیعی ترجیح می دهند. جیر مصنوعی، طیف وسیعی از مزایای را نسبت به انتخاب چرم واقعی ارائه می دهد. این جایگزین دوستدار حیوانات، ظاهر و بافت جیر را تا سطح نرم و برس خورده حفظ می‌کند، بدون اینکه آسیبی به ساییدگی یا مات شدن احتمالی داشته باشد. همچنین تمیز کردن آن بسیار ساده تر است. جیر واقعی به آب حساس است، اما جیر مصنوعی معمولا با کیفیت آب گریز ساخته می شود تا بتوان آن را با خیال راحت و به راحتی تمیز کرد.

انواع چرم جیر

طیف وسیعی از چرم ها و انواع مختلفی از چرم جیر موجود است که بستگی به نوع پوست حیوانات مورد استفاده دارد.

جیر پوست گوسفند

این جیر منعطف با بافت برس که عمدتاً از پوست بره‌ها (سبک‌تر و نرم‌تر از همتایان قدیمی‌تر خود هستند) ساخته شده است، سبک‌ترین و ظریف‌ترین نوع جیر بوده که به‌طور گسترده در دسترس است. اگرچه همانطور که گفته شد جیر ضد آب نیست، جیرهای پوست گوسفند در جلوگیری از باد سرد و رطوبت در طول ماه های زمستان بسیار عالی هستند.

جیر پوست خوک

پوست خوک به اندازه پوست گوسفند محبوب نیست، زیرا بافت آن بسیار سفت تر است. 

جیر چرم گاوی

درست مانند پوست گوسفند، گوساله ها پوست نرم تری نسبت به گاوهای کاملاً رشد کرده تولید می کنند. ساختن جیر با چرت درشت‌تر، به اندازه گزینه‌های قبلی محبوب نیست، اما اگر به دنبال چیزی فوق‌العاده ماندگار هستید، می‌تواند چرم بسیار بادوامی ایجاد کند.

مزایا و معایب چرم جیر

مزایا و معایب چرم جیر

مزایا

  • جیر ضخیم تر می تواند بادوام باشد.
  • احساس نرم و لوکس
  • صورت برس خورده
  • ماندگاری طولانی

معایب

  • به راحتی آب را جذب می کند.
  • می تواند به سرعت کثیف شود.
  • بیش از حد انعطاف پذیر نیست.
  • گران
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا