اخبار چرم نفیس

شناخت چرم گیاهی و بررسی تاریخچه آن

چرم دباغی شده گیاهی توسط متخصصان چرم، صنعتگران ماهر و خوب، تولید می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی تاریخچه و چیستی آن می‌پردازیم.

چرم دباغی گیاهی چیست؟

فرآیندی که از طریق آن پوست حیوانات به چرم تبدیل می شود، دباغی نامیده می شود. دباغی گیاهی یکی از روش های اصلی تولید چرم است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد: تقریباً 10 درصد از کل چرم ها دباغی شده، گیاهی هستند.

این تکنیک شامل استفاده از تانن های گیاهی طبیعی برای تغییر ساختار پروتئینی پوست و تبدیل آن به چرم است. در اصل، این مواد آلی 3 عملکرد را انجام می دهند: حفظ، تقویت و رنگ دادن به پوست.

چرم گیاهی چیست؟

تانن‌ها معمولاً (با غلظت‌های مختلف) در سایر میوه‌ها، گونه‌های گیاهی و دانه‌ها نیز یافت می‌شوند که به دلیل طعم تندشان قابل تشخیص هستند. اما وقتی صحبت از چرم گیاهی می شود، پوست درخت، برگ و ریشه به دلیل غلظت فوق العاده بالای تانن آنها اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. لیستی از گونه‌های درختی که معمولاً برای تهیه چرم گیاهی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • توس
  • کاتچو
  • فندق
  • میموزا
  • بلوط
  • درخت بید

تاریخچه چرم veg tan

داستان چرم دباغی شده گیاهی به طور پیچیده ای با تاریخ گسترده تر توسعه انسانی گره خورده است. یکی از چهار روش دباغی ماقبل تاریخ که اجداد ما برای اولین بار حدود 5000 سال پیش در سومر از این فرآیند استفاده کردند، جایی که پوست در آب و برگ میموسا خیس شده و سپس از چرم به‌دست‌آمده برای ایجاد انواع اولیه لباس‌ها استفاده می‌شد که آنها را گرم نگه می‌داشت و استتار برای شکار و همچنین کیسه‌هایی برای حمل و نقل دارایی‌هایشان را فراهم می‌کرد.

تمدن های بعدی، مانند مصریان باستان و بابلی ها، به پیشرفت در دباغی گیاهی ادامه دادند، اما این رومیان بودند که اولین بار این صنعت را راه اندازی کردند.

فرآیند دباغی چرم گیاهی

  1. پوست ها نمک زده می شوند تا از رشد باکتری ها جلوگیری شود.
  2. برای از بین بردن باقی مانده مو و چربی، پوست را در شیر آهک خیس می کنند.
  3. برای پایین آوردن سطح pH پوست، آنها را در محلول شیمیایی دیگری خیس می کنند.
  4. در طی 30 تا 60 روز، پوست ها به طور منظم در طبل های مختلف پر از محلول های دباغی با غلظت های مختلف منتقل می شوند.
  5. پوست ها از طبل ها جدا می شوند و طی چند روز خشک می شوند.
  6. چرم روغن کاری، کشیده، تراشیده و اندازه گیری می شود. بسته به نحوه استفاده از چرم، می توان از سایر روش های تکمیلی نیز استفاده کرد.
چرم دباغی شده گیاهی

قبل از برنزه کردن

پس از رسیدن به دباغی، باید فوراً در نمک قرار بگیرند تا بتوان از رشد باکتری جلوگیری کرد. مرحله بعدی حذف پشم، مو و چربی باقی مانده است. این امر از طریق “آهک کردن” به دست می آید، که شامل خیساندن پوست در طبل های چرخان بزرگ پر از مواد شیمیایی طبیعی مانند شیر آهک (هیدروکسید کلسیم) است.

برنزه کردن

اکنون که پوست ها آماده شده اند، آنها را در طبل های پر از مواد دباغی و آب قرار می دهند. در طی یک دوره حدود یک ماه، پوست ها به طور منظم به طبل هایی با غلظت کمی بالاتر اسید تانتریک چرخانده می شوند. همانطور که آنها عوامل دباغی گیاهی را جذب می کنند، پوست ها شروع به گرفتن خواص فیزیکی جدید می کنند.

پس از اتمام دباغی چرم گیاهی، پوست های مرطوب جدا شده و اجازه داده می شود تا خشک شوند. از آنجایی که تمام چربی طبیعی از بین رفته است، لازم است چرم را با ترکیبی از روغن های حالت دهنده و موم روغن کاری کنید. این امر غلظت رنگ را افزایش می دهد و دوام کلی را بهبود می بخشد و احتمال ترک خوردن چرم در آینده را کاهش می دهد. پس از روغن کاری، چرم کشیده، کوتاه شده و اندازه می شود.

مزایا چرم گیاهی

چرم سبز قهوه ای، به دلیل استحکام خود مشهور است. اگر به درستی از آن مراقبت شود، می تواند بیش از یک عمر دوام بیاورد.

جدای از دوام، فرآیند دباغی آن نیز به چرم رایحه‌ای متمایز و تا حدودی شیرین می‌دهد – همان چیزی که احتمالاً قبلاً با چرم طبیعی تجربه کرده ‌اید.

از آنجایی که دباغی گیاهی به هیچ پوشش مصنوعی نیاز ندارد، چرم اجازه تنفس دارد. در نتیجه، می‌تواند رطوبت و روغن‌ها را جذب کند و به شکل «پتینه» ادامه دهد. در دنیای چرم، پتینه نشان دهنده کیفیت و زیبایی است.

در نهایت، چرم گیاهی دوستدار محیط زیست ترین روش تولید چرم است.

معایب چرم گیاهی

محصولات دباغی شده گیاهی، به طور کلی، گران تر هستند. با این حال، مهم است که ملاحظات دیگری مانند کیفیت برتر، طول عمر و زیبایی آن را در نظر بگیرید.

بخشی از دلیل قیمت بالای چرم گیاهی این است که تولید آن نسبت به سایر انواع چرم بیشتر طول می کشد (تا حدود دو ماه). از نظر ویژگی‌های فیزیکی، چرم گیاهی در ابتدا می‌تواند سفت شود، اگرچه به مرور زمان از نظر بافت نرم می‌شود.

محصولات متنوع و با کیفیت بالا را می‌توانید به صورت حضوری و غیر‌حضوری از طریق سایت چرم نفیس سفارش دهید و از کیفیت تضمینی آن بهره‌مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا